KDYŽ V R. 1985 POŘÁDALO ARTCENTRUM VÝSTAVU s názvem Veselé a komické v
současném Českém umění v italském Cinisello Balsamo, byl zde po právu
zastoupen i Pravoslav Rada. Stejně tak by patřil na výstavu současné České
grotesky. Stěží lze uvěřit, že svým meditativním humorem obohacuje autor
České uměni již téměř 40 let. Příští rok totiž k Šedesátému pátému roku věku
ještě přidá plných čtyřicet let samostatné práce v oboru užité i volné
keramiky. Tolik let uplyne od chvíle, kdy Pravoslav Rada v r. 1949
absolvoval v ateliéru prof. O. Eckerta na pražské Vysoké Škole
uměleckoprůmyslové.
Od té doby jsme si zvykli - a možná, že až příliš samozřejmě - počítat s
mnohokrát prověřeným faktem, Že Rada po všechna ta léta zajišťoval vysokou
profesionální a uměleckou úroveň Československé keramiky, že stanovil
měřítka, která se stala závazná pro všechny mladší, kteří nastupovali po
něm a kteří se s vysoko položenou laťkou museli vyrovnat, jestliže chtěli
obstát nejen doma, ale i v zahraničí. Dnešní jubileum dává příležitost znovu
ocenit schopnost Radova díla přicházet stále s novými podněty, stále znovu
překvapovat, a přitom velkoryse a moudře budovat celek keramické tvorby
jako jednotlivý, stylově cílevědomý útvar vzácné osobitosti formy i obsahu.
Radovu dílu jsme leccos dlužní. Také proto, že nedostatek vůbec jakých
dějin nejnovějšího českého uměni vede k tomu, že nemáme ani příležitost
docenit, jak významně se právě v celku Českého uměni uplatňuje těsně sepětí
různých úborů volného a užitého uměni. Jsou myšlenky, které se v kulturním
povědomí plně historicky prosadí teprve tehdy, proniknou-li celým
organismem umělecké aktivity, stanouli se denním chlebem kultury.
Zjistíme, že nejedná poloha českého uměni dochází v díle Pravoslava Rady
nejen platného stvrzení, ale nejednou z Radovy tvorby jako ze svéprávného
pramene čerpá.
Tradici čtyř generací Radů byla v r. 1980 věnována výstava v Galerii Mladé
fronty v Praze. Připomněla, že výtvarné nadání rodu se datuje již od 19.
století. V Železném Brodě se narodil Petr Rada (1857-1915), pedagog a sám
osobitý interpret akademické malířské tradice, podle zpráv člověk se smyslem
pro humor, uplatňovaný na prknech jeviště, kde působil jako herec i
divadelní výtvarník. Také Radův otec Vlastimil Rada (1895-1962), Čelní
představitel besední krajinomalby dvacátých a třicátých let si ve figurální
složce svého díla, v obrazech a ilustracích, vyhradil místo i pro humor. V
rámci tradice alšovsky básnivého, důvěryplného vztahu k Životu.
Pravoslav Rada (nar. 1923 v Železném Brode) studoval nejprve sochařství na
odborné kamenicko-sochařské škole v Hořicích. Na Vysoké Škole
uměleckoprůmyslové nejprve v ateliéru prof. Jana Laudy (1943-47) upevnil
cit pro
velkoryse pojatý plastický objem. Šest měsíců pobyl na stipendiu v Kodani na
tamější uměleckoprůmyslové Škole a v ateliéru Nathalie Krebsové. Studium
pak dokončil v ateliéru prof. O. Eckerta, kam se ještě vrátil jako aspirant
v letech 1958-60. To se ale již plně rozvinula řada jeho samostatných
prací. V monumentální tvorbě mu byla významnou oporou spolupráce jeho ženy
Jindřišsky Radové, jejíž dílo - blízké názorem i vysokou řemeslnou
náročností - tvoří k Radově tvorbě nejednou neodmyslitelný protějšek.
Na formování sochařského názoru Pravoslava Rady
mel vliv zájem o otázky moderního umění. Po svém si sochař vyložil podněty kubistické skladby, po svém iniciati-
vu surrealistických asambláži a nalezených objektů. V zásadě vychází Rada z optimistického názoru klasických
avantgard a v umění vidí nástroj zmnoženi kladných sil
života. Je to tradice, kterou zastupuje například J. Miró,
nebo A. Calder. Radova generace ovsem již nezapře, zeji
formovala i druhá světová válka a v jistém smyslu i krize
moderní kultury. Tato lidská i umělecká zkušenost zřejmě rozhodla o složitějším psychologickém profilu Rado-
va díla, o zvláštních zálibách v námětech, výrazu tváří i
určitých charakteristických stylových prvcích Radových
postav a postaviček.
Loňská výstava práci dánských členů mezinárodni skupiny "Cobra" v Praze
například upozornila na to, že i Pravoslav Rada patři k těm, kdo se po
válce podíleli na navazování prvních mezinárodních kontaktů našeho uměni. Za
svého pobytu v Dánsku se zřejmě řízenou náhodou (bydlel v budově školky, kam
Jorn dával své děti) seznámil s vynikajícím dánským malířem a příležitostně
i keramikem Aasgerem Jornem, jednou z vůdčích osobnosti Cobry. Setkal se s
ním znovu v polovině padesátých let za studijního pobytu v italském
Albisole, jednom ze světových center keramické práce.
K oblíbeným námětům Členů Cobry patřila i zvířecí tématika. Souvisela s
dvojí inspirací Cobry - i blízkým vztahem k přírodě a s obnovenou úctou ke
starým mýtům. Součástí programu Cobry byla cesta k prvopočátkům lidského
myšlení v obrazech, cesta k praobrazům, které vyjadřovaly zakotvenost
lidského vědomi a podvědomí v tajemnu přírodní reality. Byla to součást
polemického vztahu k technice a modernímu světu vůbec, cesta obrody. Spolu s
tim byla proklamována spontanelita fantazie a osvobozující síla impulzivního
tvárného gesta.
Některé z těchto prvků uměleckého názoru z doby krátce předválečného,
válečného a nakonec i poválečného vývoje se znovu dostávají na pořad
aktualit v kulturním klimatu postmoderny. Cobra patří k jednomu ze
stavebných prvků nově vytvářené tradice.
Dílo Pravoslava Rady svým konečným profilem již koření v poválečné skepsi.
Ta se projevuje rysy meditativního prohloubení obsahu, které vyvažují na
prvý pohled čitelnější rysy nevázaně hravé, občas paradoxně pointované,
dobromyslně kritické grotesknosti. Zájem o groteskní výrazové přehodnoceni
není v Radových keramic-kých pracích něčím, co vyplývá z měřítka komorní
plastiky, ale výsledkem přesvědčení, že duchovní život má své hluboké
kulturní kořeny, v nichž karnevalová groteskní fantastika hraje trvalou,
ničím nezastupitelnou roli.
Postavy své osobní mytologie Pravoslav Rada ovšem důsledně prověřuje
životem. Jeho figury jsou vznešeně směšné a proto jen napůl hrozivě, spojeni
velikosti a bídy lidství a života vůbec v Radovi nachází suverénního
inter-preta. Radost a žalost jsou zde rubem a lícem jedné a téže mince.
Spojení fantazie a reality, v keramice konkrétně spojení volné představy a
užitné funkce, mají nejrůznější podoby. Kdo by nevzpomněl na figurální
interpretaci hodin, na figurální dózy, kdo by v paměti neuchoval báječný
experiment s použitím fotografické reprodukce v keramice, což Radovi
dovolilo vytvořit řadu vynikajících portrétů přátel?
Poznamenejme ještě, že ke světu skutečnosti dnů všedních i
svátečních přidal Rada umělý svět plný dětské radosti z krásy chvil všedních
i svátečních. Takový nadhled není ničim samozřejmým, je to nejen věcí
schopnosti vstřebávat Život v plnosti jeho rozporů, ale také vůle tyto
rozpory velkoryse překlenout. Čím, no přece tím radovským smutným, veselím,
či veselým smutkem, jak to kdo dovede a právě chce číst!
JAN KŘIŽ 1985